Sprawozdanie z działalności za 2020 rok
I. Dane statystyczne dotyczące prowadzonych postępowań w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów
1) Liczba wniosków o wszczęcie postępowań polubownych: 203
2) Liczba pozostałych spraw, w których pasażerowie zwrócili się o pomoc do Rzecznika: 140
W tej kategorii spraw podróżni zwracają się z prośbą m.in. o udzielenie informacji na temat przysługujących im praw, zasad prowadzenia postępowań polubownych czy funkcjonowania transportu kolejowego. Zgłoszenia pasażerów zawierały także zastrzeżenia związane z działalnością przewoźników kolejowych. Rzecznik w miarę możliwości udzielał odpowiedzi na tego rodzaju wystąpienia, natomiast w przypadkach, w których mogło być wymagane podjęcie działań nadzorczych zgodnych z kompetencjami Prezesa UTK, sprawa była przekazywana temu organowi za zgodą pasażera.
3) Podział postępowań polubownych według przedmiotu postepowania:
a) Odwołanie od wezwania do zapłaty – 36%
b) Odszkodowania z powodu opóźnienia lub odwołania pociągów – 18%
c) Zwrot należności za niewykorzystane bilety – 23%
d) Odszkodowanie z powodu obniżonego komfortu podróży – 7%
e) Zniszczenie odzieży lub bagażu – 3%
f) Inne – 13%
4) Procent spraw, w których Rzecznik odmówił rozpatrzenia sporu: 14%
Procentowy podział przyczyn odmowy (dane nie sumują się do 100%, gdyż w niektórych sprawach była więcej niż jedna podstawa odmowy):
a) Wnioskodawca nie podjął przed złożeniem wniosku o wszczęcie postępowania próby kontaktu z drugą stroną i bezpośredniego rozwiązania sporu pasażerskiego – 66%
b) Wartość przedmiotu sporu pasażerskiego była niższa lub wyższa od progu finansowego określonego w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 25 kwietnia 2017 r. w sprawie organizacji instytucji Rzecznika Praw Pasażera Kolei oraz postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów pasażerskich – 21%
c) Przedmiot sporu pasażerskiego wykraczał poza kategorie sporów objęte właściwością Rzecznika – 24%
d) Wnioskodawca złożył wniosek o wszczęcie postępowania po upływie roku od dnia, w którym podjął próbę kontaktu z drugą stroną i bezpośredniego rozwiązania sporu pasażerskiego – 4%
e) Sprawa o to samo roszczenie między tymi samymi stronami była już rozpatrzona przez Rzecznika, inny podmiot lub sąd – 4%
5) Procentowy udział postępowań zakończonych przed osiągnięciem wyniku: 22%
W tym:
a) Odmowa prowadzenia postępowania – 66% postępowań zakończonych przed osiągnięciem wyniku;
b) Wycofanie się jednej ze stron postępowania – 34% postępowań zakończonych przed osiągnięciem wyniku. W tym:
– wycofanie się pasażera – 47% przypadków wycofania się strony;
– wycofanie się przedsiębiorcy – 53% przypadków wycofania się strony.
6) Średni czas trwania postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązanie sporu – 32 dni
7) Postępowania polubowne doprowadziły do rozwiązania sporu, a strony zastosowały się do zaproponowanego rozwiązania w 66% przypadków (liczba ta nie obejmuje przypadków wycofania się strony z postępowania lub odmowy jego prowadzenia)
8) Rzecznik Praw Pasażera Kolei od 2018 r. jest członkiem Travel-Net - sieci podmiotów prowadzących postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, ułatwiającej rozwiązywanie sporów transgranicznych w obszarze transportu.
II. Powtarzające się lub istotne problemy, które prowadzą do sporów konsumenckich
Wśród powtarzających się problemów prowadzących do sporów konsumenckich można wskazać:
I. W zakresie postępowania przedsiębiorców:
1) Sposób rozstrzygania reklamacji wiążących się z sytuacjami spornymi wynikającymi ze stanu epidemii;
2) Niedostatecznie elastyczną postawę przewoźników podczas rozpatrywania zgłoszeń podróżnych dotyczących zwrotów niewykorzystanych biletów, w tym w sytuacjach powodujących odstąpienie od umowy przewozu w związku z sytuacją epidemiczną;
3) Formalne podejście do rozpatrywania odwołań od wezwań do zapłaty;
4) Wystawianie wezwań do zapłaty osobom, które rozpoczęły przejazd pociągiem regionalnym nieznacznie przed godziną wskazaną na bilecie;
5) Postępowanie w sytuacjach spornych związanych z nieznajomością przez pasażerów zasad wzajemnego honorowania biletów w aglomeracjach miejskich;
6) Sposób postępowania w przypadku odmowy przyjęcia przez pasażera wezwania do zapłaty wystawionego z powodu braku ważnego biletu lub zakwestionowania okazanego dokumentu przewozu;
7) Pobieranie przez niektóre podmioty odstępnego od zwracanego przez pasażera biletu w sytuacji, gdy rezygnacja nastąpiła z przyczyn leżących po stronie przewoźnika, np. opóźnienia pociągu.
II. W zakresie zachowania podróżnych:
8) Przyczynianie się do powstawania sytuacji konfliktowych w związku z różną oceną zasadności regulacji obowiązujących w okresie epidemii;
9) Niedotrzymywanie terminu złożenia reklamacji;
10) Odmowa przyjmowania wezwań do zapłaty wystawianych w związku z zakwestionowaniem ważności biletu;
11) Niewywiązywanie się z regulaminowych obowiązków związanych z zakupem biletu u drużyny konduktorskiej w pociągu regionalnym;
12) Niedopełnienie obowiązku sprawdzenia zgodności danych na bilecie z planem podróży.
W związku z tymi problemami Rzecznik przedstawił zalecenia. Problemy, które często prowadzą do sporów konsumenckich opisano w nich bardziej szczegółowo.