Infolinia dot. praw pasażerów
801 044 080 – dla połączeń z telefonów stacjonarnych (opłata według taryfy operatora)
22 460 40 80 – dla połączeń z telefonów komórkowych
szukaj na stronie wielkość czcionki kontrast język migowy PL EN

Rzecznik Praw Pasażera Kolei

menu

Światowy dzień konsumenta - wszyscy jesteśmy konsumentami

Co roku 15 marca obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta. Tym razem jego hasło to Wszyscy jesteśmy konsumentami. Stajemy się nimi robiąc zakupy, korzystając z banku, ale także podróżując pociągiem.


Cztery podstawowe prawa konsumentów ogłosił w połowie marca 1962 roku prezydent John F. Kennedy. Były to prawa do informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji.

Warto przypomnieć, że pasażerom w transporcie kolejowym przysługują następujące prawa:

  • do rzetelnej informacji
  • do odszkodowania w przypadku opóźnienia lub odwołania pociągu (w określonych przypadkach)
  • do bezpiecznej podróży
  • do złożenia skargi
  • do bezproblemowego zakupu biletu
  • do pomocy w podróży.


Zapraszamy do zapoznania się z dodatkowymi informacjami w serwisie internetowym Urzędu Transportu Kolejowego (UTK).

Ze strony Rzecznika Praw Pasażera Kolei można również pobrać materiały informacyjne – plakat, ulotkę oraz broszurę szerzej opisującą przysługujące pasażerom prawa oraz możliwe sposoby postępowania w razie ich naruszenia.

Pamiętajmy – jeśli podczas podróży koleją spotkamy się z niedogodnościami i będziemy z tego powodu oczekiwali rekompensaty, skierujmy reklamację do przewoźnika, z którego usług korzystaliśmy. Wykaz spółek świadczących przewozy wraz z danymi kontaktowymi publikuje UTK.

Gdy otrzymana odpowiedź nie będzie satysfakcjonująca rozwiązanie sporu na drodze polubownej umożliwia Rzecznik Praw Pasażera Kolei. Postępowania są dobrowolne i mają na celu uzgodnienie kompromisu, akceptowalnego dla podróżnego i dla przedsiębiorcy. Systemowy nadzór nad przestrzeganiem praw pasażerów sprawuje Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, do którego możemy skierować skargę, gdy uważamy, że nasze prawa zostały naruszone. W każdym przypadku należy dołączyć pełną dokumentację sprawy.

W tym roku szczególnie pamiętamy o obywatelach Ukrainy. Wielu przewoźników kolejowych zezwala im na bezpłatne podróże. Szczegółowe informacje na temat – także w języku ukraińskim – publikuje Urząd Transportu Kolejowego.

Pomocy udzielają również inne instytucje, poniżej podajemy odniesienia do publikowanych przez nie treści:

  • pomagamukrainie.gov.pl – to ważny adres, jeśli szukasz noclegu, pomocy humanitarnej, transportu i szeroko rozumianego wsparcia;
  • Reklamacje, zwroty produktów, zasady i prawa obowiązujące w Polsce w kontaktach konsument-przedsiębiorca (sprzedawca, usługodawca) – wejdź na stronę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – wersja polska i ukraińska
  • Przydatne porady jak korzystać z usług operatorów telekomunikacyjnych znajdziesz na stronie Urzędu Komunikacji Elektronicznej
  • Informacje na temat ubezpieczycieli i banków – wersja polska i angielska
  • Poznaj swoje prawa związane z korzystaniem z produktów finansowych i ubezpieczeniowych oraz zobacz jak może Ci pomóc Rzecznik Finansowy – wersja polska i ukraińska
  • Jeśli planujesz wyjechać z Polski do innego kraju, zapoznaj się z podstawowymi informacjami w zakresie praw konsumenta podczas podróży po UE, Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii – ECK w Europie - Europejskie Centrum Konsumenckie (konsument.gov.pl)
  • Osoby, które przebywają na terytorium Unii Europejskiej mogą korzystać z praw, jakie daje im RODO. Więcej na ten temat oraz wskazówki jak chronić dane osobowe i prywatność oraz jak bezpiecznie poruszać się w Internecie znajdziesz na stronie Urzędu Ochrony Danych Osobowych - https://uodo.gov.pl/p/forukraine
Przejdź do góry strony