szukaj na stronie wielkość czcionki kontrast język migowy PL EN

Rzecznik Praw Pasażera Kolei

menu

Rzecznik Praw Pasażera Kolei uczestniczyła w spotkaniu europejskich podmiotów zajmujących się pozasądowym rozwiązywaniem sporów

W dniach 11 – 12 czerwca Rzecznik Praw Pasażera Kolei wzięła udział w spotkaniu podmiotów europejskich zajmujących się pozasądowym rozwiązywaniem sporów. Wydarzenie zostało zorganizowane w Brukseli przez Komisję Europejską. Uczestniczyło w nim kilkuset przedstawicieli organizacji prowadzących postępowania polubowne w różnych sektorach gospodarki i państwach.

Spotkanie było doskonałą okazją do wymiany doświadczeń z funkcjonowania systemu pozasądowego rozwiązywania sporów w Unii Europejskiej i do oceny jego skuteczności. Podczas warsztatów omówione zostały także najczęstsze problemy, z którymi spotykają się podmioty ADR, analizowano wyzwania stojące przed tymi podmiotami oraz sposoby dalszej popularyzacji postępowań polubownych wśród konsumentów oraz przedsiębiorców.

Przedstawiciele Komisji Europejskiej podkreślali również, że coraz więcej osób korzysta z internetowego narzędzia do rozwiązywania sporów – Platformy ODR (Online Dispute Resolution). Platforma umożliwia kupującemu złożenie skargi w przypadku niezadowolenia z zakupionego w Internecie towaru lub usługi.

Z tego narzędzia może korzystać także pasażer, który kupił bilet kolejowy przez Internet w jednym z państw Unii Europejskiej i który podczas podróży napotkał określone niedogodności. Platforma pozwala na nawiązanie kontaktu z przedsiębiorcą realizującym przewozy w danym państwie. Przewoźnik, który otrzymuje reklamację, może samodzielnie zaproponować pasażerowi rozwiązanie konfliktu. Jeżeli nie uda się uzgodnić rekompensaty za napotkane niedogodności podróżny i przedsiębiorca mogą skorzystać z pomocy jednego z podmiotów zajmujących się na terenie Unii Europejskiej pozasądowym rozstrzyganiem sporów. Składanie wniosku oraz dalsza wymiana korespondencji odbywa się za pomocą platformy ODR, która równocześnie pomaga w ich kierowaniu do właściwych podmiotów.

Platforma ODR jest dogodnym rozwiązaniem w przypadku sporu z przedsiębiorcą operującym w innym państwie Unii Europejskim. Podróżny, którego reklamacja została negatywnie rozpatrzona przed przedsiębiorcę może również skierować wniosek bezpośrednio do Rzecznika Praw Pasażera Kolei korzystając z formularza dostępnego na stronie internetowej Rzecznika.

Przejdź do góry strony