Opublikowane na Rzecznik Praw Pasażera Kolei (https://www.pasazer.gov.pl/)

Jak złożyć wniosek o wszczęcie postępowania i co powinien on zawierać?

1. Gdzie znajdę wniosek o wszczęcie postępowania przed Rzecznikiem?

W serwisie internetowym Rzecznika dostępny jest interaktywny formularz. Możesz również wypełnić formularz w pliku .doc.


2. Jakie informacje powinienem zawrzeć we wniosku?

Wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich powinien zawierać co najmniej:

1)      oznaczenie stron (jedną stroną jest zgłaszający, drugą podmiot, którego dotyczy spór, w szczególnych wypadkach stron może być więcej);

2)      dokładne określenie żądania (napisz, czego domagasz się od drugiej strony sporu i w związku z jakim zdarzeniem);

3)      wniosek o przedstawienie stronom propozycji rozwiązania sporu przez Rzecznika (umieściliśmy odpowiednie sformułowanie we wniosku);

4)      Twój Podpis (wystarczy, że podpiszesz wniosek, zrobisz jego skan i prześlesz do Rzecznika pocztą elektroniczną, wniosek możesz podpisać także jedynie za pomocą klawiatury komputera). W przypadku wypełnienia formularza interaktywnego składanie podpisu nie jest konieczne.

We wniosku powinny się również znaleźć następujące elementy:

1)      opis okoliczności sprawy (napisz, co się wydarzyło);

2)      informacje na temat dotychczasowego przebiegu sporu pasażerskiego (napisz, kiedy złożyłeś reklamację do przewoźnika oraz czy otrzymałeś odpowiedź);

3)      kopie posiadanych przez Ciebie dokumentów potwierdzających informacje zawarte we wniosku (np. korespondencja z przewoźnikiem);

4)      pełnomocnictwo (oryginał lub kopia), jeżeli wniosek składa Twój pełnomocnik lub jeden z pasażerów reprezentuje pozostałych.

Wniosek o wszczęcie postępowania powinien zawierać także następujące oświadczenia:

1)      o podjęciu próby kontaktu z drugą stroną i bezpośredniego rozwiązania sporu pasażerskiego wraz ze wskazaniem daty podjęcia takiego kontaktu (tj. najczęściej daty złożenia reklamacji);

2)      o tym, że sprawa o to samo roszczenie między tymi samymi stronami nie jest w toku albo nie została już rozpatrzona przez Rzecznika albo inny właściwy podmiot, albo sąd.

Napisz również, czy wyrażasz zgodę na doręczanie pism stronom postępowania i wymianę informacji pomiędzy stronami za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Jeżeli się na to zgadzasz, podaj również adres e-mail.

 

Może się wydawać, że procedura jest skomplikowana – nie przejmuj się! Wystarczy, że będziesz krok po kroku wypełniał dostępny na naszej stronie wniosek, uwzględniliśmy w nim wszystkie istotne elementy.


3. Czy mogę prosić Rzecznika o oszacowanie wartości roszczenia?

Nie. Określenie przedmiotu sporu, tj. wysokości roszczenia, jest obowiązkiem wnioskodawcy. Rzecznik analizuje okoliczności sprawy i przedstawia propozycję rozstrzygnięcia sporu, nie jest jednak uprawniony do określenia kwoty roszczenia. Wypełniając wniosek musisz wpisać, jakiej kwoty oczekujesz od drugiej strony sporu.


4. Wypełniłem wniosek, jak mogę go złożyć?



Rzecznik Praw Pasażera Kolei
przy Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego

Al. Jerozolimskie 134
02-305 Warszawa



Pamiętaj, że możesz także skorzystać z interaktywnego formularza i złożyć wniosek za jego pośrednictwem. Formularz dostępny jest na naszej stronie internetowej.


5. Co się stanie, jeżeli mój wniosek będzie niekompletny?

W przypadku, gdy wniosek nie spełnia wymagań formalnych Rzecznik wezwie Cię do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. W takim wypadku napiszemy dokładnie, jakich dodatkowych informacji potrzebujemy.

Wezwanie do uzupełnienia wniosku wysłane za pośrednictwem poczty elektronicznej uznaje się za doręczone z dniem następującym po dniu wysłania.

W przypadku gdy nie uzupełnisz wniosku Rzecznik będzie prowadził postępowanie na podstawie posiadanych dokumentów i dowodów.


6. Czy jeżeli nie mam podpisu elektronicznego korespondencja musi być prowadzona papierowo?

Nie. Podpis elektroniczny nie jest wymagany – wystarczy, że wypełnisz interaktywny formularz. Jeżeli wolisz wydrukować i wypełnić papierowy wniosek możesz go następnie zeskanować i wysłać pocztą elektroniczną. Uzupełniając plik zawierający wniosek możesz także podpisać go za pomocą klawiatury komputera.

Adres źródła: https://www.pasazer.gov.pl/faq/jak-zlozyc-wniosek-o-wszczecie-postepowania-i-co-powinien-on-zawierac