Pamiętaj, że Rzecznik oraz Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) podejmują różne działania. Rzecznik prowadzi postępowania polubowne natomiast Prezes UTK czynności interwencyjne. Jeżeli nie jesteś zadowolony ze sposobu rozpatrzenia reklamacji i skierujesz swoją skargę do Prezesa UTK, organ ten oceni, czy decyzja naruszała przepisy prawa i jeżeli będzie to uzasadnione zwróci się do przedsiębiorcy o zmianę stanowiska. Uwzględnienie takiej prośby będzie zależało od przewoźnika.
Postępowanie polubowne jest natomiast odrębne od działań internwencyjnych i toczy się m.in. w oparciu o zasady bezstronności, dobrowolności i neutralności, opisane szczegółowo na tej stronie internetowej.
Ponadto w sytuacji, gdy zauważyłeś jakąś nieprawidłowość, na przykład zły stan techniczny taboru lub infrastruktury kolejowej (torowiska, przejazdu kolejowego itd.), przekazywanie błędnych informacji o odjazdach/przyjazdach pociągów czy też inną niepokojącą sytuację albo uważasz, że zostały naruszone prawa pasażerów, w tym osób o ograniczonej możliwości poruszania się, napisz do Prezesa UTK.
Taką skargę możesz złożyć zawsze, gdy jesteś niezadowolony z usługi świadczonej na Twoją rzecz przez przedsiębiorcę i chcesz zwrócić uwagę na potrzebę weryfikacji prawidłowości postępowania przedsiębiorcy. Prezes UTK podejmie w Twoim imieniu interwencję.
Jeżeli działania te nie zakończą się dla Ciebie pozytywnie, a jednocześnie poniosłeś straty finansowe, będziesz mógł w dalszym ciągu złożyć wniosek o wszczęcie postępowania polubownego przed Rzecznikiem (pamiętaj tylko, że Rzecznik odmówi rozpatrzenia sporu, gdy od momentu złożenia reklamacji do przedsiębiorcy upłynął więcej niż rok). Rzecznik nie będzie związany ustaleniami z postępowania przed Prezesem UTK.
Prezes UTK zajmuje się również udzielaniem informacji na temat praw pasażerów, w tym za pośrednictwem infolinii pasażerskiej. Więcej informacji oraz dane kontaktowe znajdziesz na stronie internetowej www.utk.gov.pl.