Nie. Strony, przy pomocy Rzecznika, mogą w trakcie postępowania wypracować sposób rozwiązania konfliktu, który będzie dla nich satysfakcjonujący. Takie rozwiązania jest najkorzystniejsze z punktu widzenia celu postępowania polubownego. W trakcie postępowania Rzecznik stara się, aby kompromis został osiągnięty. Dopiero w sytuacji, gdy się to nie uda, Rzecznik przedstawia swoją propozycję, która uwzględnia argumentację zarówno pasażera, jak i przedsiębiorcy.
4. Czy rozwiązanie sporu może polegać na uwzględnieniu tylko części mojego żądania albo ustaleniu, że nie mam racji?
Tak. Celem postępowania polubownego jest znalezienie rozwiązania, z którego będą zadowolone obie strony. Żeby to osiągnąć zarówno pasażer, jak i przedsiębiorca powinni być gotowi do ustępstw. Jeżeli nie uda się osiągnąć kompromisu w trakcie wymiany stanowisk pomiędzy stronami może się zdarzyć, że Rzecznik po uwzględnieniu argumentacji obu stron, analizie okoliczności zdarzenia i przepisów prawa, przedstawi propozycję rozwiązania sporu, która będzie w całości lub części korzystna dla przedsiębiorcy.
5. Co to znaczy, że Rzecznik jest bezstronny?
Oznacza to, że Rzecznik bierze pod uwagę interesy zarówno pasażera, jak i przedsiębiorcy. Jeżeli strony nie dojdą do porozumienia Rzecznik przedstawia propozycje rozwiązania sporu, która uwzględnia argumentację obu stron i jest dla nich możliwie satysfakcjonująca.
6. Czy mogę ujawniać szczegóły postępowania polubownego, np. stanowiska przedsiębiorcy czy uzasadnienie przedstawionej propozycji rozwiązania sporu przez Rzecznika?
Strony powinny zachować w tajemnicy ustalenia z postępowania polubownego, w tym składane propozycje ugodowe, propozycje wzajemnych ustępstw lub inne oświadczenia przedstawiane w jego trakcie. Zarówno przedsiębiorca, jak i pasażer nie powinni również ujawniać argumentacji wskazywanej przez Rzecznika w propozycji rozwiązania sporu.
7. Czy Rzecznik lub osoby prowadzące postępowania polubowne mogą ujawniać ustalenia z ich przebiegu?
Nie. Postępowanie przed Rzecznikiem nie jest jawne.