Wakacje na wąskim torze

Rozpoczynające się wakacje część z nas z pewnością spędzi w Polsce. Warto w ich trakcie zapoznać się także z zabytkami techniki, odwiedzając niektóre z ponad dwudziestu kolei wąskotorowych. Wiele z nich kursuje przez bardzo atrakcyjne rejony, oferując także dojazd do interesujących zabytków. Do wyboru mamy także kolejki leśne oraz parkowe. Podpowiadamy, gdzie warto się wybrać. Czytaj dalej Wakacje na wąskim torze

O kolei pozytywnie

Rzecznik Praw Pasażera Kolei został powołany w celu prowadzenia postępowań polubownych w sytuacjach spornych między pasażerami a przedsiębiorcami w transporcie kolejowym. Na blogu opisujemy zatem najczęstsze sytuacje, w których mogą powstawać konflikty oraz wskazujemy, jak ich unikać. Przy dużej skali działalności przedsiębiorstw kolejowych w Europie co pewien czas występują niestety niedogodności. Mogą one polegać na opóźnieniach pociągów lub niewłaściwym komforcie. Mają także miejsce konflikty związane przykładowo z wystawieniem wezwania do zapłaty lub odmową zwrotu należności za niewykorzystany bilet. Pamiętajmy jednak, że z takimi problemami spotkamy się rzadko, wielu z nich postępując prawidłowo możemy uniknąć. Kolej jest środkiem transportu bezpiecznym, ekologicznym i coraz bardziej nowoczesnym. Znajduje to także odzwierciedlenie w opiniach większości pasażerów. Czytaj dalej O kolei pozytywnie

Terminy na złożenie reklamacji i wniosku do Rzecznika

Najczęściej pasażerowie, którzy napotkają nieprawidłowości podczas podróży, niezwłocznie decydują się na złożenie reklamacji. Nie zawsze jednak tak się dzieje. Czasem podróżni postanawiają odłożyć przesłanie zgłoszenia na później. Wskazujemy dziś, jakie są zgodnie z przepisami prawa terminy złożenia reklamacji oraz wniosku o wszczęcie postępowania polubownego. Czytaj dalej Terminy na złożenie reklamacji i wniosku do Rzecznika

Kiedy można usunąć pasażera z pociągu?

Do Rzecznika Praw Pasażera Kolei wpływały czasem zgłoszenia pasażerów zainteresowanych tym, czy można odmówić przewozu koleją osobie, która w przeszłości podróżowała bez biletu. W jakich sytuacjach pasażer może zostać usunięty z pociągu? Odpowiadamy dziś na te pytania. Czytaj dalej Kiedy można usunąć pasażera z pociągu?

Prawa i obowiązki pasażerów… dawno temu

Rzecznik Praw Pasażera Kolei na co dzień pomaga rozwiązywać spory pomiędzy pasażerami a przedsiębiorcami kolejowymi. Najczęściej dotyczą one praw przysługującym podróżnym w razie wystąpienia różnych niedogodności. Dlatego we wpisach na blogu piszemy, jakie są to prawa oraz jak należy postępować w określonych przypadkach, by sytuacji konfliktowych unikać. Wskazujemy, kiedy można otrzymać odszkodowanie, jak udokumentować roszczenie, wyjaśniamy, kiedy przewoźnik może odmówić wypłaty. Dziś jednak przeniesiemy się w przeszłość. Przyjrzymy się, jakie prawa i obowiązki miał pasażer kolei w roku 1926 oraz jakie przepisy zawierały ówczesne regulaminy przewozu. Czytaj dalej Prawa i obowiązki pasażerów… dawno temu

Reklamacja? Skarga? Wniosek o zmianę rozkładu jazdy? Do kogo napisać? Co załączyć?

Rzecznik Praw Pasażera Kolei otrzymuje różnego rodzaju korespondencję od pasażerów. Gdy poruszone w zgłoszeniach sprawy nie leżą w naszych kompetencjach wskazujemy, do kogo najlepiej się zwrócić. W dzisiejszym wpisie odpowiemy na najczęstsze wątpliwości – czym różni się skarga od reklamacji oraz do kogo przesyłać prośby i wnioski dotyczące różnych problemów związanych z funkcjonowaniem transportu kolejowego. Czytaj dalej Reklamacja? Skarga? Wniosek o zmianę rozkładu jazdy? Do kogo napisać? Co załączyć?

Czytajmy regulaminy!

Zwykle nie są fascynujące. Nieraz długie, często pisane prawniczym językiem. Naturalną reakcją jest kliknięcie „Potwierdzam zapoznanie się z regulaminem” i przejście dalej. Regulaminy zawierają jednak ważne dla klientów informacje i warto przynajmniej w podstawowym zakresie się z nimi zapoznawać. Czytaj dalej Czytajmy regulaminy!

Brak dokumentu uprawniającego do ulgi podczas podróży

Podróżnym zdarza się nieraz zapominać zabrać ze sobą zakupiony wcześniej bilet na przejazd albo dokument potwierdzający uprawnienia do ulgi (np. legitymację). W przypadku nieokazania tych dokumentów podczas kontroli może być wystawione wezwanie do zapłaty, czasem mylnie nazywane „mandatem”. W dzisiejszym wpisie wyjaśniamy, co można zrobić w takich sytuacjach. Czytaj dalej Brak dokumentu uprawniającego do ulgi podczas podróży

Odstępne w przypadku zwrotu biletu

Czy zdarzyło Ci się zwracać bilet kolejowy, z którego nie zamierzałeś skorzystać? Masz takie prawo, pamiętaj tylko o dotrzymaniu wymaganych terminów, pisaliśmy o tym niedawno tutaj. Teraz wyjaśniamy dlaczego  przewoźnicy w takiej sytuacji mogą potrącić odstępne. Czytaj dalej Odstępne w przypadku zwrotu biletu