Zasady postępowania, gdy przedsiębiorca kolejowy przekazuje reklamację pasażera do ubezpieczyciela

W niektórych przypadkach reklamacji pasażera nie rozpatruje przedsiębiorca samodzielnie, lecz przekazuje ją swojemu ubezpieczycielowi. Przypadki, w których tak się dzieje, są wskazane w umowie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Każdy przewoźnik kolejowy ma obowiązek podpisania takiej umowy. Czytaj dalej Zasady postępowania, gdy przedsiębiorca kolejowy przekazuje reklamację pasażera do ubezpieczyciela

Skąd czerpać wiedzę o opóźnieniu pociągu?

Niestety nie zawsze pociąg, z którego planujemy skorzystać, kursuje zgodnie z rozkładem jazdy. Z różnych przyczyn może się zdarzyć, że przyjedzie on z opóźnieniem. Prawidłowe informacje pomogą nam podjąć decyzję o ewentualnej zmianie planów podróży, są również przydatne w przypadku chęci złożenia reklamacji. Czytaj dalej Skąd czerpać wiedzę o opóźnieniu pociągu?

Kiedy przewoźnik kolejowy powinien zapewnić podróżnym posiłki i napoje?

Kilkukrotnie pisaliśmy już o prawie do odszkodowania, które przysługuje pasażerom, gdy pociąg jest opóźniony. Gdy korzystamy z pociągów dalekobieżnych możemy otrzymać rekompensatę będącą częścią ceny biletu. Przyznanie takiej rekompensaty nie jest jednak jedynym obowiązkiem przewoźników. W pewnych sytuacjach powinni oni także zaoferować pasażerom posiłki i napoje. Czytaj dalej Kiedy przewoźnik kolejowy powinien zapewnić podróżnym posiłki i napoje?

Jedzie pociąg z daleka… czyli o podróży z dzieckiem

Wśród tematów, które poruszamy na blogu, jest odpowiednie przygotowanie się do podróży. Niedawno pisaliśmy o zasadach podróży ze zwierzętami. Dziś pomożemy przygotować się do przejazdu z dziećmi oraz wskażemy, na co zwrócić uwagę, by podróż była nie tylko atrakcją dla dziecka, ale także przebiegła bezproblemowo i komfortowo dla nas oraz innych pasażerów. Czytaj dalej Jedzie pociąg z daleka… czyli o podróży z dzieckiem

Rekompensata za utracony urlop w związku z opóźnieniem pociągu

Wśród nietypowych spraw, które były przedmiotem postępowań polubownych, znalazła się następująca sytuacja. Pasażer podróżował pociągiem nocnym i zaraz po przyjeździe do stacji docelowej planował iść do pracy. Niestety doszło do awarii lokomotywy i pociąg był opóźniony. Podróżny podjął decyzję o skorzystaniu z urlopu na żądanie, gdyż w innym wypadku pracodawca pozbawiłby go części wynagrodzenia. Następnie w reklamacji skierowanej do przewoźnika domagał się odszkodowania za opóźnienie oraz rekompensaty za utracony urlop. Spółka uwzględniła pierwszą z próśb, drugą jednak odrzuciła. Czy słusznie? Czytaj dalej Rekompensata za utracony urlop w związku z opóźnieniem pociągu

Kiedy Rzecznik nie będzie mógł rozpatrzyć wniosku pasażera?

Na stronie internetowej Rzecznika co roku publikowane są sprawozdania. Można w nich znaleźć informację o liczbie spraw, którymi się zajmowaliśmy, skuteczności postępowań czy rodzajach wniosków. Są tam również dane dotyczące spraw, w których Rzecznik nie mógł rozpatrzeć sporu. O takich przypadkach będzie dzisiejszy artykuł. Czytaj dalej Kiedy Rzecznik nie będzie mógł rozpatrzyć wniosku pasażera?

Magistrala pocięta granicami – 160 lat Kolei Warszawsko-Petersburskiej

Co pewien czas pomiędzy wpisami na temat praw i procedur proponujemy przerywnik, w którym zabieramy czytelników na wycieczkę szlakiem historii lub współczesności transportu kolejowego. W 2022 roku przypada 160. rocznica uruchomienia kolei Warszawsko-Petersburskiej, z tej okazji Stacja Muzeum w Warszawie przygotowała okolicznościową wystawę. Ruszamy dziś w przeszłość, a podczas podróży towarzyszyć nam będą twórcy kolei i bohaterowie jej późniejszych czasów. Już nasz pierwszy współpasażer będzie niezwykłą postacią. Czytaj dalej Magistrala pocięta granicami – 160 lat Kolei Warszawsko-Petersburskiej

5 lat minęło…

1 lutego 2017 roku był ważnym dniem. Od tego momentu możliwe stało się pozasądowe rozwiązywanie sporów pomiędzy pasażerami a przedsiębiorcami funkcjonującymi na rynku kolejowym. Ostatnie pięć lat było czasem wytężonej pracy, zbierania doświadczeń, poznawania problemów pasażerów, a przede wszystkim kształtowania się pierwszej w Polsce instytucji zajmującej się polubownym rozwiązywaniem sporów pasażerskich. Czytaj dalej 5 lat minęło…

Kiedy otrzymamy rekompensatę za opóźnienie pociągu dalekobieżnego zależną od ceny biletu?

Kilkukrotnie pisaliśmy już o przepisach prawnych oraz praktyce dochodzenia roszczeń finansowych w sytuacji, gdy pasażer poniesie szkodę z powodu opóźnienia pociągu. Podstawowe zasady przedstawiliśmy w tym wpisie, niedawno informowaliśmy także dodatkowo o sytuacjach, w których reklamacja może nie zostać uznana. Przypominaliśmy także o konieczności udokumentowania szkody. Czytaj dalej Kiedy otrzymamy rekompensatę za opóźnienie pociągu dalekobieżnego zależną od ceny biletu?

Gdy jest źle, czyli o skargach

Może się zdarzyć, że korzystając z kolei podróżni spotkają się z pewnymi niedogodnościami i prześlą do przedsiębiorstwa kolejowego stosowne zgłoszenie. Może mieć ono charakter reklamacji, gdy pasażer oczekuje rekompensaty finansowej, lub skargi, gdy przedmiotem jest zasygnalizowanie określonych problemów lub uzyskanie wyjaśnień. Kilka miesięcy temu wskazywaliśmy, do kogo należy kierować korespondencję dotyczącą poszczególnych nieprawidłowości. Dziś informujemy, jak sformułować skargę i co powinna ona zawierać. Czytaj dalej Gdy jest źle, czyli o skargach