O zimnie, cieple i komforcie

Liczba prowadzonych przez Rzecznika postępowań polubownych, których przedmiotem są szeroko rozumiane zastrzeżenia do komfortu podróży, obniża się. W 2021 r. było to 6% wszystkich wniosków. W dalszym ciągu jednak część podróżnych kieruje do przewoźników reklamacje, której przedmiotem są różne zastrzeżenia do usługi przewozowej – zbyt niska lub zbyt wysoka temperatura w pojeździe albo brak określonych usług, które powinny być dostępne. Czytaj dalej O zimnie, cieple i komforcie

Zasady postępowania, gdy przedsiębiorca kolejowy przekazuje reklamację pasażera do ubezpieczyciela

W niektórych przypadkach reklamacji pasażera nie rozpatruje przedsiębiorca samodzielnie, lecz przekazuje ją swojemu ubezpieczycielowi. Przypadki, w których tak się dzieje, są wskazane w umowie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Każdy przewoźnik kolejowy ma obowiązek podpisania takiej umowy. Czytaj dalej Zasady postępowania, gdy przedsiębiorca kolejowy przekazuje reklamację pasażera do ubezpieczyciela

Skąd czerpać wiedzę o opóźnieniu pociągu?

Niestety nie zawsze pociąg, z którego planujemy skorzystać, kursuje zgodnie z rozkładem jazdy. Z różnych przyczyn może się zdarzyć, że przyjedzie on z opóźnieniem. Prawidłowe informacje pomogą nam podjąć decyzję o ewentualnej zmianie planów podróży, są również przydatne w przypadku chęci złożenia reklamacji. Czytaj dalej Skąd czerpać wiedzę o opóźnieniu pociągu?

Kiedy przewoźnik kolejowy powinien zapewnić podróżnym posiłki i napoje?

Kilkukrotnie pisaliśmy już o prawie do odszkodowania, które przysługuje pasażerom, gdy pociąg jest opóźniony. Gdy korzystamy z pociągów dalekobieżnych możemy otrzymać rekompensatę będącą częścią ceny biletu. Przyznanie takiej rekompensaty nie jest jednak jedynym obowiązkiem przewoźników. W pewnych sytuacjach powinni oni także zaoferować pasażerom posiłki i napoje. Czytaj dalej Kiedy przewoźnik kolejowy powinien zapewnić podróżnym posiłki i napoje?

Jedzie pociąg z daleka… czyli o podróży z dzieckiem

Wśród tematów, które poruszamy na blogu, jest odpowiednie przygotowanie się do podróży. Niedawno pisaliśmy o zasadach podróży ze zwierzętami. Dziś pomożemy przygotować się do przejazdu z dziećmi oraz wskażemy, na co zwrócić uwagę, by podróż była nie tylko atrakcją dla dziecka, ale także przebiegła bezproblemowo i komfortowo dla nas oraz innych pasażerów. Czytaj dalej Jedzie pociąg z daleka… czyli o podróży z dzieckiem

Rekompensata za utracony urlop w związku z opóźnieniem pociągu

Wśród nietypowych spraw, które były przedmiotem postępowań polubownych, znalazła się następująca sytuacja. Pasażer podróżował pociągiem nocnym i zaraz po przyjeździe do stacji docelowej planował iść do pracy. Niestety doszło do awarii lokomotywy i pociąg był opóźniony. Podróżny podjął decyzję o skorzystaniu z urlopu na żądanie, gdyż w innym wypadku pracodawca pozbawiłby go części wynagrodzenia. Następnie w reklamacji skierowanej do przewoźnika domagał się odszkodowania za opóźnienie oraz rekompensaty za utracony urlop. Spółka uwzględniła pierwszą z próśb, drugą jednak odrzuciła. Czy słusznie? Czytaj dalej Rekompensata za utracony urlop w związku z opóźnieniem pociągu

Kiedy Rzecznik nie będzie mógł rozpatrzyć wniosku pasażera?

Na stronie internetowej Rzecznika co roku publikowane są sprawozdania. Można w nich znaleźć informację o liczbie spraw, którymi się zajmowaliśmy, skuteczności postępowań czy rodzajach wniosków. Są tam również dane dotyczące spraw, w których Rzecznik nie mógł rozpatrzeć sporu. O takich przypadkach będzie dzisiejszy artykuł. Czytaj dalej Kiedy Rzecznik nie będzie mógł rozpatrzyć wniosku pasażera?

Magistrala pocięta granicami – 160 lat Kolei Warszawsko-Petersburskiej

Co pewien czas pomiędzy wpisami na temat praw i procedur proponujemy przerywnik, w którym zabieramy czytelników na wycieczkę szlakiem historii lub współczesności transportu kolejowego. W 2022 roku przypada 160. rocznica uruchomienia kolei Warszawsko-Petersburskiej, z tej okazji Stacja Muzeum w Warszawie przygotowała okolicznościową wystawę. Ruszamy dziś w przeszłość, a podczas podróży towarzyszyć nam będą twórcy kolei i bohaterowie jej późniejszych czasów. Już nasz pierwszy współpasażer będzie niezwykłą postacią. Czytaj dalej Magistrala pocięta granicami – 160 lat Kolei Warszawsko-Petersburskiej

5 lat minęło…

1 lutego 2017 roku był ważnym dniem. Od tego momentu możliwe stało się pozasądowe rozwiązywanie sporów pomiędzy pasażerami a przedsiębiorcami funkcjonującymi na rynku kolejowym. Ostatnie pięć lat było czasem wytężonej pracy, zbierania doświadczeń, poznawania problemów pasażerów, a przede wszystkim kształtowania się pierwszej w Polsce instytucji zajmującej się polubownym rozwiązywaniem sporów pasażerskich. Czytaj dalej 5 lat minęło…

Kiedy otrzymamy rekompensatę za opóźnienie pociągu dalekobieżnego zależną od ceny biletu?

Kilkukrotnie pisaliśmy już o przepisach prawnych oraz praktyce dochodzenia roszczeń finansowych w sytuacji, gdy pasażer poniesie szkodę z powodu opóźnienia pociągu. Podstawowe zasady przedstawiliśmy w tym wpisie, niedawno informowaliśmy także dodatkowo o sytuacjach, w których reklamacja może nie zostać uznana. Przypominaliśmy także o konieczności udokumentowania szkody. Czytaj dalej Kiedy otrzymamy rekompensatę za opóźnienie pociągu dalekobieżnego zależną od ceny biletu?